تبلیغات

آشنایی با رشته های جوشکاری شاخه کاردانش

یکی از رشته های خوب شاخه کاردانش در زمینه صنعت و در گروه مکانیک ، که طرفداران خاص خودش را داره، رشته جوشکاری هست.بطور کلی رشته های جوشکاری به دلیل نقش مهمی که در صنایع مختلف دارن بیشتر از سایر رشته ها مورد نیاز صنعت هستن.

چطور یک جوشکار خوب شویم؟

جوشکار ها افرادی هستن که دنیا رو می سازن. تو رشته ها و حوزه های مختلف از قبیل صنعت، اتوموبیل رانی، ساخت و ساز و … مهارت های جوشکاران به کمک میاد. مهارت هایی که در اون فلزات به هم دیگه متصل میشن.اگه شما هم به این شغل علاقه مندید ، مهارت های مخصوص به این شغل رو در خودتون پرورش بدید و زودتر برای به دست آوردن بهترین فرصت های شغلی دست به کار شید.

آشنایی با جوشکاری

جوشکار ها یه کار انجام میدن، و اونم جوش دادن فلزاته. معمولا جوشکار های خوب می تونن تو حوزه های مختلفی شغل پیدا کنن، این حوزه ها میتونه شامل ساختمان سازی ها، اتومبیل سازی ها، کشتی سازی ها، ماشین آلات بزرگ و ابزار های کاربردی دیگه باشه. در هر جایی اگه نیاز باشه دو تیکه فلز به هم متصل شن، اونجا به جوشکار نیازه. و کار جوشکار هم فقط به هم متصل کردن ساده ی فلزات نیست، بلکه با این اتصال ها باید یه ابزاری ساخته بشه. برای ساخت ابزار های گوناگون افراد مختلفی دست اندر کار هستن تا اون ابزار رو بسازن و یکی از این افراد می تونه جوشکار باشه.

مهندسان جوشکاری هم مسئولیت های بیشتری دارن از جمله مدیریت پروژه ها و طرح ریزی، فلز کاری و نظارت به کار جوشکار ها. نکته :مهندسای جوشکاری باید دوره های کارشناسی رو در دانشگاه در رشته هایی مثل متالوژی و مهندسی جوشکاری خونده باشن و مدرک دانشگاهی داشته باشن.

سازنده های جوشکار هم از افرادی هستن که باید گواهینامه در این حوزه داشته باشن. برای گرفتن گواهینامه های خاص، باید چندین سال به کسب تجربه در روش های مختلف جوشکاری مشغول شید و گواهینامه ی مخصوص آن را بگیرید.

بخش اول : نکاتی که در مورد جوشکاری باید بدونید

توانایی های بدنی و چشمی خودتون را به عنوان یه جوشکار ارزیابی کنید

۱_ببینید این شغل چه چیز هایی نیاز داره. افرادی که تو این شغل مشغول به کار میشن توانایی های فیزیکی و بدنی قابل توجهی دارن. هماهنگی بین دست ها و چشم هاشون فوق العاده زیاده. و همین طور این قدرت رو دارن که به مدت طولانی روی یه کار تکراری تمرکز داشته باشن. تو این شغل نباید حواس پرتی و شلختگی وجود داشته باشه.

یه جوشکار خوب هم چنین باید شخصیتی با انگیزه داشته باشه. چون جوشکار ها معمولا به شکل آزاد کار می کنن و تو یه جای ثابت مشغول نیستن، بنابراین بخشی از وقت جوشکار صرف پیدا کردن کار میشه. اگه یه جوشکاری توی کارش ماهر باشه و به خاطر این مهارتش معروف باشه، خیلی راحت تر کار پیدا می کنه و درخواست های کاری ازش بالاتر هم میره.

نکته: جوشکاری جزو مشاغل سخت و زیان آور محسوب میشه

به عنوان یه جوشکار شما همه روزه با مواد مضری مثل فلزات مذاب، اشعه های نوری و گاز های سمی سر کار خواهید داشت. خیلی از وقتا هم پیش میاد که کارتون نزدیکی ابزار آلات صنعتی بزرگ انجام میشه که این ابزار هم خیلی خطرناک هستن. پس بنابراین قبل از انتخاب این شغل تمومی مشکلات و سختی ها و خطرات باالقوه ای که باهاش برخورد خواهید داشت رو مد نظر قرار بدید.

در اطراف محل زندگیتون دنبال مراکز کاردانش و فنی حرفه ای بگردید.

۲-در اطراف محل زندگیتون دنبال مراکز کاردانش و فنی حرفه ای بگردید. البته ما در انتهای این مقاله یه سری از هنرستانهایی که در تهران ، رشته جوشکاری را دارن بتون معرفی می کنیم. همین طور در مقاطع کاردانی ، خیلی از دانشکده های فنی و حرفه ای هستن که این گونه شغل ها رو به دانشجوها آموزش میدن. مراجعه به چنین مراکز معتبری می تونه کمک خیلی زیادی به شما کنه تا بتونید وارد حوزه های صنعتی بشید و برای خودتون درآمد مستقلی داشته باشید.

شما نمی تونید جوشکاری رو با خوندن یه کتاب یاد بگیرید.

۳- تجربه های پایه ای به دست بیارید. شما نمی تونید جوشکاری رو با خوندن یه کتاب یاد بگیرید. برای یاد گیری باید تو کلاس های عملی آموزش جوشکاری کاردانش یا فنی حرفه ای ،که در حد صنعتی به شما آموزش بده شرکت کنید، یا به عنوان کارآموز تو دانشکده های فنی و حرفه ای مشغول به کار بشید. تا به این ترتیب بتونید اصول اولیه و مهارت های پایه ای رو کسب کنید.

-سعی کنید به تدریج خودتون مشغول به کار های کوچیک بشید. به هر حال باید از یه جایی کار رو به شکل جدی شروع کرد. شروع این کار هم با جوش دادن اجزای کوچیک فلزی شروع میشه. ابتدا یاد می گیرید که دو قطعه فلز رو بدون دست گرفتن دست گیره به هم متصل کنید. بعد به تدریج یاد می گیرید که قطعات رو با کمک میل ها و سیم ها کنار هم قرار بدید و جوش بدید. این کار ها و کسب تجربه ها اقداماتی زمان بر هستن. در طی این مدت سعی کنید از تجربه های یه فرد ماهر استفاده بهینه ببرید و زیر دستش آموزش ببینید.

نکته: امروزه خیلی از جوشکاری های صنعتی با کمک دستگاه های بزرگ و اتوماتیکی انجام میشه که خیلی کار جوشکار رو ساده تر کرده. برای اینکه بتونید شغل های خوبی به دست بیارید و درآمد مناسبی هم داشته باشید، بهتره که کار کردن با این ماشین آلات پیشرفته رو هم یاد بگیرید. چون امروزه این ماشین آلات خیلی رایج شده.

بدونید که برای هر کار خاصی چه نوع جوشکاری کاربرد داره

۴-بدونید که برای هر کار خاصی چه نوع جوشکاری کاربرد داره. به جوشکار ها در موقعیت های گوناگونی نیاز میشه، و برخی از مشاغل یا صنایع خاص، به سبک خاصی از جوشکاری هم نیاز پیدا می کنن. انواع پایه ای جوشکاری رو بشناسین و اگر برای شغل خاصی در صنعت خاصی برنامه دارین، نوع جوشکاری رو به طور صحیح یاد بگیرید.

آشنایی با انواع جوشکاری جوشکاری با گاز

-نوعی از جوشکاری، جوشکاری با گاز های خنثی س. که به طور معمول برای اتصال فلزات، استیل های ضد زنگ و آلومینیوم استفاده میشه. در صنایع اتومبیل رانی، کشتی سازی، و خیلی از صنایع دیگه، کاربرد های وسیعی داره.

جوشکاری برق

-جوشکاری با الکترود (جوشکاری برق) هم نوع دیگه ایه که به خاطر ارزون بودن و طرز کار ساده استفاده های گسترده ای در ساخت و ساز ها و پروژه های خونگی داره.

انواع دیگه جوشکاری

-نوع دیگه جوشکاری با تنگستن ـه. این نوع خیلی کند و زمانبره و به فلز تمیز نیاز داره. اما با این حال می تونه یه جوش با کیفیت برای تقریبا هر نوع فلزی ایجاد کنه. معمولا معمار ها از این نوع جوشکاری برای تهیه فلزات و استیل های ضد زنگ استفاده می کنن. یاد گرفتن این سبک از جوشکاری خیلی سخته و نیاز به تمرین زیاد داره، اما اگه کسی بتونه توش مهارت های لازم رو به دست بیاره، این شانس بالا رو برای گرفتن شغل های زیاد خواهد داشت.

-خیلی از انواع دیگه ی جوشکاری هم وجود داره اما سه نوع جوشکاری ذکر شده در بالا بیشترین کاربرد رو بین بقیه داره. بعضی از این انواع نیاز به یادگیری مهارت های تخصصی تر داره که فقط تو صنایع خاصی کاربرد دارن، صنایعی مثل دوچرخه سازی، هوا و فضا و…

در برنامه های کارآموزی شرکت کنید

۵- به آمورش هایی که توی هنرستان می بینید اکتفا نکنید و در برنامه های کارآموزی شرکت کنید. خیلی از شرکت ها و کمپانی ها برنامه هایی جهت کارآموزی در اختیار علاقمندا قرار میدن که تو این برنامه ها به خوبی می تونید تمرین جوشکاری کنید. با انجام ساعات تمرینی بیشتر و بیشتر تجربه های کار آموزی شما هم بیشتر میشه و تو این برنامه ها امتیاز بالاتری رو به دست میارید.

به طور معمول با شرکت شما تو این برنامه ها به مدت سه سال به درجه یا مدرک خاصی می رسید. البته این برنامه های کارآموزی تو نقاط مختلف دنیا از کشوری به کشور دیگه و یا حتی از شهری به شهر دیگه به شکل های گوناگونی برگزار میشه. شاید تو خیلی از جا های دنیا این برنامه به شکل رسمی وجود نداشته باشه، اما همیشه مراکزی هستن که تو اونا شما می تونید به کسب تجربه بپردازید و مهارت هاتونو تقویت کنید تا بتونید شغلی برای خودتون داشته باشید.

-برنامه های کار اموزی ای رو انتخاب کنید که در انتهای اون برای شاگردها بتونه راهنمای مناسبی برای پیدا کردن شغل آینده هم داشته باشه. ترجیحا شما در طی این دوره ها باید با افراد ماهر و ایجاد کننده ی شغل هم آشنا شید.

چه گرایش های جوشکاری توی هنرستان کاردانش وجود داره؟

گرایش های جوشکاری توی هنرستان کاردانش

در حال حاضر دو گرایش شاخه کاردانش به جوشکاری اختصاص داره که عبارت هستند از:

-جوشکاری برق -جوشکاری با گاز محافظ co2

این دو شاخه مختلف کاربردهای متفاوتی هم دارند که قصد داریم توی این مقاله شما را با اونها آشنا کنیم.

جوش کاری برق(قوسی):

جوشکاری قوس فلزی با الکترود پوشش دار ( SMAW)

SMAW مخفف عبارت انگلیسی Shielded Metal Arc Welding به معنای جوشکاری تحت فرآ یند قوس الکتریکی دستی می باشد. در واقع نوعی جوشکاری دستی است که در آن حرارت لازم برای جوشکاری توسط قوس الکتریکی بین یک مفتول فلزی روکش شده (الکترود )و قطعه فلز پایه فراهم می شود. در این روش قوس الکتریکی بین یک الکترود روکش دار و قطعه کار زده می شود و در نتیجه حرارت لازم برای ذوب کردن فلز پایه و الکترود تأمین می شود.

الکترود چیه

الکترود چیه؟

منظور از الکترود در فرآیند جوشکاری قوسی عبارت است از یک میله فلزی یا غیرفلزی رسانا (مثل کربن) که ضمن انتقال جریان الکتریکی برای ایجاد قوس استفاده می شود. شکل ۱الکترود (تنگستنی، ذغال کربنی و روپو شدار) را نشان می دهد.

دسته بندی الکتردهادر فرآیندهای جوشکاری قوسی

الکترودها در فرآیندهای جوشکاری قوسی به دو نوع تقسیم می شوند:

-الکترودهای غیرمصرفی: این الکترودها برای ایجاد قوس و ذوب شدن لبه های قطعه کار مورد استفاده

واقع می شوند، ولی خود ذوب نمی شوند.

– الکترودهای مصرف شدنی: این دسته از الکترودها در حین برقراری قوس ذوب می شوند و جزئی از فلز

جوش را تشکیل می دهند.

چه مهارت هایی را شما در سه سال متوسطه دوم در رشته جوشکار برق یاد میگیری؟

مهارت هایی را که شما در سه سال متوسطه دوم در رشته جوشکار برق یاد می گیری

۱- مهارت جوشکار لوله های فولادی با فرایند الکترود پوشش دار(SMAW)

از این مهارت جوشکاری ، در لوله کشی گاز (نوع الکترود رتیلی)، در صنایع پتروشیمی (نوع الکترود سلولوزی و قلیایی)، در پروژه های گازرسانی بین شهری و شهری (نوع الکترود سلولوزی) و در جوشکاری لوله های آب (نوع الکترود قلیایی) استفاده می شود. همچنین شما با گذروندن این مهارت ، برش ،آماده سازی و مونتاژ لوله های فولادی و همینطور جوشکاری اونها را بطور مفصل و مطابق با استاندارد آموزشی جوش اروپا یاد می گیرید.

طول دوره : ۴۹۵ ساعت

-مدت آموزش نظری: ۸۰ ساعت
-مدت آموزش عملی: ۴۱۵ ساعت

سرفصل مطالبی که طی این مهارت یاد می گیرید عبارت است از:

۱- برش لوله ها

۲-آماده سازی و لبه سازی لوله های فولادی برای جوشکاری

۳-مونتاژ لوله های فولادی جهت جوشکاری

۴-جوشکاری لوله های فولادی مطابق با دستورالعمل های E7,E8,E9

۵-کنترل کیفیت لوله های جوشکاری شده

۶-برآورد هزینه جوشکاری به روش (SMAW) جهت جوشکاری لوله ها

۲-مهارت جوشکار مخازن فولادی با فرایند الکترود پوشش دار(SMAW) طول دوره : ۳۰۵ ساعت

-مدت آموزش نظری: ۴۵ ساعت
-مدت آموزش عملی: ۲۶۰ ساعت

سرفصل مطالبی که طی این مهارت یاد می گیرید عبارت است از:

۱-جوشکاری قطعات مطابق با دستورالعمل های E4,E5,E6

۵-کنترل کیفیت قطعات جوشکاری شده

۶-برآورد هزینه جوشکاری به روش (SMAW)

۳-مهارت جوشکار سازه های فولادی با فرایند الکترود پوشش دار(SMAW) طول دوره : ۴۹۶ ساعت

-مدت آموزش نظری: ۹۶ ساعت
-مدت آموزش عملی: ۴۰۰ساعت

سرفصل مطالبی که طی این مهارت یاد می گیرید عبارت است از:

۱-آماده سازی قطعات برای جوشکاری

۲-برش قطعات

۳-مونتاژ لوله های فولادی جهت جوشکاری

۴-جوشکاری لوله های فولادی مطابق با دستورالعمل های E1,E2,E3

۵-برآورد هزینه جوشکاری به روش (SMAW)

۴- مهارت بازرسی قطعات جوشکاری شده به روش چشمی طول دوره : ۲۱۰ساعت

-مدت آموزش نظری: ۸۴ساعت
-مدت آموزش عملی: ۱۲۶ساعت

کار بازرس قطعات جوشکاری شده چیه؟

بازرس قطعات جوشکاری شده بصورت چشمی در حوزه بازرسی جوش بوده و شایستگی هایی از قبیل ارزیابی ناپیوستگی های قطعات جوشکاری و برشکاری شده و گزارش نویسی نتایج ارزیابی آزمون های چشمی را دارد. این شغل با کارفرمایان، پیمانکاران ،مجریان پروژه ها در ارتباط می باشد.

آزمون چشمی روشی برای شناسایی نواقص و معایب سطحی می باشد.در نتیجه هر برنامه کنترل کیفیت که شامل بازرسی چشمی می باشد،باید محتوی یک سری آزمایشات متوالی انجام شده در طول تمام مراحل کاری در ساخت باشد. کشف و تعمیر عیوب در زمان فوق،کاهش هزینه قابل توجهی را در بر خواهد داشت.بطوری که نشان داده شده است بسیاری از عیوبی که بعدها با روش های تست پیشرفته تری کشف می شوند،با برنامه بازرسی چشمی قبل،حین و بعد از جوشکاری به راحتی قابل کشف می باشند.

سرفصل مطالبی که طی این مهارت یاد می گیرید عبارت است از:

۱-ارزیابی ناپیوستگی های قطعات جوشکاری و برشکاری شده
۲ -گزارش نویسی نتایج ارزیابی آزمون های چشمی

جوشکاری گاز:

در استاندارد ISO4063-135 علامت MAG برای پروسه جوشکاری Active gas welding Metal بکار برده می شود.این فرآیند در ایران به نام جوشکاری co2 معروف است که در این روش ، سیم مصرفی بطور پیوسته از داخل انبر جوشکاری به بیرون رانده می شود که با ایجاد قوس الکتریکی بین این سیم و قطعه کار ، سیم بطور دایم ذوب شده و جوشکاری صورت می گیرد. محافظت حوضچه جوش در برابر اکسیژن ،ازت و رطوبت هوا در این روش توسط گاز محافظ Active مانند co2 و یا مخلوط co2 با هر گاز خنثی ا نجام می گیرد ( MAG-C,MAG-M ) . این فرآیند به راحتی در تمام وضعیت ها کارایی دارد. از جمله مزایای فرآیند فوق سرعت جوشکاری و نرخ رسوب بالای آن می باشد.

چه مهارت هایی را شما در سه سال متوسطه دوم در رشته جوشکار گاز یاد میگیری؟

مهارت هایی را شما در سه سال متوسطه دوم در رشته جوشکار گاز یاد میگیری

۱- مهارت جوشکار قطعات فولادی(کربنی) با فرایند MAG

شغل جوشکار قطعات فولادی با فرآیند MAG در حوزه صنعت بوده و وظایفی از قبیل برش ،آماده سازی و مونتاژ قطعات ،جوشکاری قطعات طبق دستور العمل و کنترل کیفیت آن ها را برعهده دارد و با مشاغل تعمیر کاران تجهیزات جوشکاری ،تولید کنندگان اسکلت های فلزی یش ساخته،انواع مخازن،صنایع نازک کاری فروشندگان تجهیزات و مواد مصرفی جوشکاری در ارتباط می باشد.

طول دوره : ۶۰۷ ساعت

-مدت آموزش نظری: ۱۱۵ساعت
-مدت آموزش عملی: ۴۹۲ساعت

سرفصل مطالبی که طی این مهارت یاد می گیرید عبارت است از:

۱-آماده سازی قطعات
۲-برشکاری قطعات
۳- راه اندازی دستگاه جوشکاری
۴- مونتاژ قطعات
۵ -جوشکاری قطعات طبق دستور العمل M11
۶-جوشکاری قطعات طبق دستور العمل M2
۷ -جوشکاری قطعات طبق دستور العمل M3
۸- جوشکاری قطعات طبق دستور العمل M4
۹- کنترل کیفیت قطعات جوشکاری شده و ترمیم آن ها

۲- مهارت جوشکار سازه های فولادی با فرآیند SMAW

SMAW مخفف عبارت انگلیسی Shielded Metal Arc Welding به معنای جوشکاری تحت فرایند قوس الکتریکی دستی می باشد. در واقع نوعی جوشکاری دستی است که در آن حرارت لازم بهرای جوشکاری توسط قوس الکتریکی بین یک مفتول فلزی روکش شده(الکترود ) و قطعه فلز پایه فراهم می شود. جوش کاری فولاد کم آلیاژ و کم کربن، فولاد زنگ نزن و فولاد اصلاح شده با این روش بسیار آسان می باشد.

طول دوره : ۴۹۶ ساعت

-مدت آموزش نظری: ۹۶ ساعت
-مدت آموزش عملی: ۴۰۰ساعت

سرفصل مطالبی که طی این مهارت یاد می گیرید عبارت است از:

۱-آماده سازی قطعات برای جوشکاری

۲-برش قطعات

۳-مونتاژ لوله های فولادی جهت جوشکاری

۴-جوشکاری لوله های فولادی مطابق با دستورالعمل های E1,E2,E3

۵-برآورد هزینه جوشکاری به روش (SMAW)

۳- مهارت جوشکار گاز محافظ آرگون تعریف شغل جوشکار آرگون:

جوشکار گاز محافظ آرگون کسی است که علاوه بر مهارتهای جوشکار گاز درجهE2,3 بتواند از عهده گرده سازی ساده و مرکب و جوشکاری انواع اتصالات فولادهای معمولی و زنگ نزن،آلومینیم و آلیاژهای آنها به شکلهای مختلف با روش TIG برآید.

طول دوره : ۳۲۰ساعت

-مدت آموزش نظری: ۳۴ساعت
-مدت آموزش عملی: ۲۸۶ساعت

سرفصل مطالبی که طی این مهارت یاد می گیرید عبارت است از:

۱-توانایی راه اندازی و ایجاد قوس الکتریکی با دستگاههای جوشکاری
۲ -توانایی گرده سازی ساده و مرکب فولاد معمولی با جوشکاری TIG
۳-توانایی جوشکاری اتصالات فولاد معمولی با روش TIG در حالتهای مختلف بدون پخ
۴-توانایی جوشکاری اتصالات فولاد معمولی با روش TIG در حالتهای مختلف با تهیه پخ
۵-توانایی جوشکاری اتصالات لوله های فولادی معمولی با روش TIG در حالتهای مختلف
۶-توانایی جوشکاری فولادهای زنگ نزن با روش TIG
۷-توانایی جوشکاری آلومینیم و آلیاژهای آن با روش TIG در حالتهای مختلف
۸-توانایی جوشکاری فلزات مختلف و آلیاژهای آنها با روش TIG در حالتهای مختلف
۹- توانایی ساخت پروژه پایان دوره
۱۰ -توانایی بررسی نتایج آزمون های مخرب و غیر مخرب مواد
۱۱ -توانایی بکارگیری ضوابط ایمنی و بهداشت کار در محیط کار

۴- مهارت بازرسی قطعات جوشکاری شده به روش چشمی طول دوره : ۲۱۰ساعت

-مدت آموزش نظری: ۸۴ساعت
-مدت آموزش عملی: ۱۲۶ساعت

بخش دوم :چطور یه جوشکار حرفه ای بشیم

در مورد مشاغل مختلفی که یه جوشکار می تونه در اونا مشغول به کار بشه اطلاعات کسب کنید

۱_در مورد مشاغل مختلفی که یه جوشکار می تونه در اونا مشغول به کار بشه اطلاعات کسب کنید. مثل هر شغل دیگه ای در این شغل هم نیازه که شما بدونید ازتون به عنوان یه جوشکار چه انتظاراتی میره. با توجه به اون موقعیت شغلی که مد نظر شماس، تجربه ها و گواهینامه های مختلفی وجود داره که می تونید به دست بیارید.

شغل بازرسی جوش

بازرسان جوشکاری افرادی هستن که میان و کار شما رو با استاندارد های مناسب تطبیق میدن و کیفیت کارتون رو بررسی می کنن. برای مشغول شدن در این کار به عنوان بازرس هم باید دوره هایی رو بگذرونید و تجربه های لازم رو کسب کنید.

گواهینامه ی جوشکاری های خاص رو بگیرید

۲-گواهینامه ی جوشکاری های خاص رو بگیرید. به طور معمول برای گرفتن گواهینامه های جوشکاری شما باید سالی یک بار یا دوبار ( بسته به منطقه ای که در اون زندگی می کنید) یه امتحان عملی و یه امتحان کتبی بدید تا اطلاعات و مهارت های شغلی تون به روز باشه همیشه. در واقع باید با توجه به مقرراتی که حاکمه گوهینامه ی خودتون رو همیشه معتبر نگه دارید.

برای مشغول شدن به عنوان جوشکار در بعضی حوزه های کاری مثل پتروشیمی لازمه که شما گواهینامه ی مخصوص اون رو بگیرید. شما با داشتن این گواهینامه ها که از طرف سازمان های معتبر به شما اعطا شده، میتونید خیلی از جاها کار پیدا کنید.

اما مهندسین جوشکاری لازمه مدارک تحصیلی معتبر دانشگاهی داشته باشن. اونا با گرفتن این مدرک پایه های اصلی جوشکاری رو یاد می گیرن، بعضی از تکنیک های خاص و کمی هم علم هندسه رو فرا می گیرن. بعد از گذروندن دوره های خاص و گرفتن مدرک این افراد به عنوان مهدسان جوشکاری شناخته میشن.

تو خیلی از جاها، جوشکار ها می تونن بدون داشتن گواهینامه هم مشغول به کار بشن، اما این مشغول به کار شدن شرایط خاصی داره. یکی از این شرایط داشتن تجربه ی کاری خیلی زیاده. افراد کهنه کار زیادی هستن که با تجربه های خیلی زیادی که دارن شاگردا می تونن از اونا نهایت بهره رو ببرن.

مهارت های دیگه ای رو که مهارت جوشکاری شما رو تکمیل می کنه، یاد بگیرید

۳-مهارت های دیگه ای رو که مهارت جوشکاری شما رو تکمیل می کنه، یاد بگیرید. اگه میخواید یه مهندس جوشکاری شید، سعی کنید در این زمینه فعال باشید، مقاله های مختلف بخونید، مدیریا پروژه ها رو به دست بگیرید و با فعال بودن تو حوزه ی کاریتون، خودتون رو به عنوان یه فرد ماهر نشون بدید، تا به این ترتیب شغل های بیشتری هم تو بازار کار به دست بیارید. اگه قبلا این چنین تجربه های مدیریتی نداشتید، سعی کنید خودتون با مطالعا و تلاش یاد بگیرید یا از یه همکار ماهر تر کمک بگیرید.

اگه حس می کنید تو شغلی که قرار دارید لازمه تا مهارت های دیگه ای هم یاد گرفته شن، سعی کنید اونا رو هم در کنار مهارت اصلی تون یاد بگیرید. هر چی بیشتر با سبک ها و روش های مختلف جوشکاری آشنا باشید، شانس بیشتری دارید که شغل های بیشتری نصیبتون شه.

بخش سوم : پیدا کردن شغل در حوزه ی جوشکاری

خیلی از صنایع مختلف جوشکار ها رو استخدام می کنن

۱٫تو مناطق مختلف درخواست شغل بدید. خیلی از صنایع مختلف جوشکار ها رو استخدام می کنن. شغلی که شما به دست میارید، بستگی به میزان مهارت هاتون و گواهینامه ای که در دست دارید می تونه متنوع باشه. برای بیشتر شغل ها معمولا از شما رزومه ی کاری و گواهینامه تونو میخوان و قبل از ورود از شما ممکنه یه تست اعتیاد هم بگیرن.

۲-گواهینامه تونو به روز نگه دارید. تو اون امتحانای سالیانه ی گواهینامه شرکت کنید و تا حد ممکن خودتونو با دست آورد های جدیدی که ممکنه به بازار بیاد آشنا کنید. تو برخی مشاغل این به روز بودن می تونه حقوق و مزایای بیشتری برای شما ایجاد کنه.

اگه اونقدر خوش شانس باشید که جایی تمام وقت استخدام بشید، در اون صورت از شما میخوان که همیشه گواهینامه های به روز داشته باشید و در برنامه های آموزش مهارت های جدید شرکت کنید. خوشبختانه این امر باعث افزایش دستمزد شما و هم چنین افزایش مهارت هاتون میشه.

برای اینکه بتونید تو چشم بازاریاب ها همیشه دیده بشید لازمه که گواهینامه های جدید رو سعی کنید همیشه بگیرید و مهارت هاتونو به روز کنید و مسئولیت ها و مدیریت پروژ های جدید رو به عهده بگیرید.

۳-در مورد شغل هایی که بیشتر تخصصی باشه و مربوط به جوشکاری باشه تحقیق کنید. اگه شما حس می کنید که یه نوع سبک خاص از جوشکاری رو بیشتر خوشتون میاد یا توش بیشتر مهارت دارید، یا شغلی که دنبالشید نیاز به نوع خاصی از جوشکاری داره، شاید نیاز باشه تمرین و ممارت بیشتری روی او سبک خاص از جوشکاری داشته باشید.

شاخه های رایج جوشکاری شامل کشتی سازی ها، ساختمون سازی ها، لوله کشی ها و کارخونجات هستن. اگرچه جوشکاری طیف گسترده ای از شاخه های گوناگونو در بر می گیره. اگه به یه شاخه ای علاقمند هستید، اما نمی دونید که چه نوع مهارتی لازمه یاد گرفته شه براش، می تونید از راهنماهای آنلاین اینترنتی کمک بگیرید یا از یه شخص ماهر تر بپرسید.

۴-اگه توانشو دارید تو شغلی که دارید تنوع ایجاد کنید. بعد از اینکه شما بعد از ۱۰ – ۲۰ سال توی شغلتون به عنوان جوشکار یه فرد ماهر شدید، میتونید حوزه های کارتونو گسترش بدید تا درآمد بیشتری هم داشته باشید. معمولا هم با افزایش مهارت و تجربه خیلی راحتتر می تونید زیر شاخه های مختلف جوشکاری رو یاد بگیرید.

اگه نمی تونید دائم تو همون شغل بمونید، مثلا اگه براتون خسته کننده میشه، یا مثلا توان بدنی لازم رو برای جوشکار بودن ندارید، می تونید به راحتی تغییر شغل بدید. این تغییر شغل می تونه در همون حوزه ی جوشکاری باشه. از کار سنگین به یه کار سبک تر که براتون مناسب تره تغییر شغل بدید.

نحوه ادامه تحصیل در رشته جوشکاری :

در صورتیکه دوست داشته باشید، بعد از اتمام تحصیل تون در هنرستان ادامه تحصیل بدید می تونید توی آزمون کاردانی شرکت کنید و در مراکز آموزش عالی فنی، دانشگاه آزاد و دانشگاه جامع علمی کاربردی در در رشته کاردانی جوشکاری، یا کاردانی صنایع فلزی ادامه تحصیل بدید بعد از اینکه کاردانی تون را هم تموم کردید می تونید باز هم در آزمون کاردانی به کارشناسی که هرساله سازمان سنجش برگزار میکنه شرکت کنید و در دانشگاه‌های دولتی ، آزاد و یا علمی کاربردی در رشته مهندسی جوش ادامه تحصیل بدید.

لیست هنرستان های رشته جوشکاری ردیف نام مدرسه نوع مدرسه منطقه آدرس شماره تلفن ۱ صنایع نوین ( جوشکاری برق و گاز) عادی دولتی ۴ خ جشنواره- خ زهدی- کوچه صحراه نورد ۷۷۳۴۲۰۲۳ ۲ مدرس

(جوشکاری گاز محافظ Co2)

عادی دولتی ۷ میدان امام حسین)ع( – ابتدای خ دماوند – کوچه عاشقبا ۷۷۵۵۸۳۱۱ ۳ مهندس

جعفر علاقه مندان(جوشکاری گاز محافظ Co2)

عادی دولتی ۹ تهرانسر غربی- بلوار اصلی- پشت پارک نرجس- خ امید ۴۴۵۰۵۶۰۰ ۴ شهید خدایی (جوشکاری برق و گاز) عادی دولتی ۱۵ خ ۱۷ شهریور- خ منصور- انتهای خ نفیس – کوچه مدرسه ۳۳۷۰۸۱۶۸

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

تبلیغات

جستجو های اخبار روز

جدیدترین اخبار

  • تعبیر خواب هدیه گرفتن انگشتر

    تعبیر خواب هدیه گرفتن انگشتر ، از مرده و مرد غریبه در خواب چیست همگی در .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم تعبیر خواب سایت است مورد توجه...

  • تعبیر خواب خرمالو برای زن حامله

    تعبیر خواب خرمالو برای زن حامله ، معنی دیدن خرمالو برای زن باردار چیست همگی در .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم تعبیر خواب سایت است...

  • تعبیر خواب گاو سیاه و سفید

    تعبیر خواب گاو سیاه و سفید ، معنی دیدن گاو سیاه و سفید در خواب چیست همگی در .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم تعبیر خواب سایت است...

  • تعبیر خواب قبر بزرگان

    تعبیر خواب قبر بزرگان ، و دیدن اسم خود روی سنگ قبر و خراب شدن قبر مرده همگی در .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم تعبیر خواب سایت است...

  • تعبیر خواب پسته تازه با پوست

    تعبیر خواب پسته تازه با پوست ، معنی دیدن فندق و پسته در خواب چیست همگی در .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم تعبیر خواب سایت است مورد...

  • تعبیر خواب عسل و کندو

    تعبیر خواب عسل و کندو ، معنی دیدن عسل و کندو و موم در خواب چیست همگی در .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم تعبیر خواب سایت است مورد...

  • تعبیر خواب ادرار خونی

    تعبیر خواب ادرار خونی ، دیدن ادرار خونی در خواب چه معنایی دارد همگی در .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم تعبیر خواب سایت است مورد...

  • تعبیر خواب دیدن بره سفید

    تعبیر خواب دیدن بره سفید ، دیدن و داشتن بره سفید در خواب چه معنایی دارد همگی در .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم تعبیر خواب سایت است...

  • تعبیر خواب کوتاه کردن موی ابرو

    تعبیر خواب کوتاه کردن موی ابرو ، برداشتن دیگران و مداد کشیدن و تاتو ابرو همگی در .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم تعبیر خواب سایت...

  • تعبیر خواب پرتقال دادن به مرده

    تعبیر خواب پرتقال دادن به مرده ، و درخت پرتقال حضرت یوسف برای زن باردار همگی در .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم تعبیر خواب سایت است...

  • تعبیر خواب عسل و کندوی عسل

    تعبیر خواب عسل و کندوی عسل ، بزرگ و با موم در خواب های ما چیست همگی در .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم تعبیر خواب سایت است مورد...

  • تعبیر خواب گیلاس خریدن

    تعبیر خواب گیلاس خریدن ، معنی خرید و فروش گیلاس در خواب های ما چیست همگی در .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم تعبیر خواب سایت است...

  • تعبیر خواب درخت کاج

    تعبیر خواب درخت کاج ، ابن سیرین و امام صادق قطع شده و دیدن میوه ی کاج همگی در .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم تعبیر خواب سایت است...

  • تعبیر خواب سنگ قبر خودم

    تعبیر خواب سنگ قبر خودم ، دیدن اسم خود روی سنگ قبر و سنگ قبر آدم زنده همگی در .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم تعبیر خواب سایت است...

  • تعبیر خواب ادرار از نظر امام صادق

    تعبیر خواب ادرار از نظر امام صادق ، ادرار کردن مرده و بچه وی آدم و خون جای ادرار همگی در .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم تعبیر خواب...

  • تعبیر خواب کشتن گاو

    تعبیر خواب کشتن گاو ، و سر بریدن گاو در خواب چیست همگی در .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم تعبیر خواب سایت است مورد توجه شما سروران...

  • تعبیر خواب پرتقال دادن به دیگران

    تعبیر خواب پرتقال دادن به دیگران ، و گرفتن از مرده در خواب چه معنایی دارد همگی در .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم تعبیر خواب سایت...

  • تعبیر خواب خوردن میوه خرمالو

    تعبیر خواب خوردن میوه خرمالو ، معنی خوردن خرمالو در خواب چیست همگی در .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم تعبیر خواب سایت است مورد توجه...

  • تعبیر خواب موز و سیب

    تعبیر خواب موز و سیب ، دیدن سبد پر از سیب و موز در خواب چیست همگی در .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم تعبیر خواب سایت است مورد توجه شما...

  • تعبیر خواب بره سیاه کوچک

    تعبیر خواب بره سیاه کوچک ، معنی دیدن کهره کوچک در خواب ما چیست همگی در .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم تعبیر خواب سایت است مورد...

  • تعبیر خواب دالان

    تعبیر خواب دالان ، معنی دیدن دالان در خواب های ما چیست همگی در .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم تعبیر خواب سایت است مورد توجه شما...

  • تعبیر خواب هدیه گرفتن قاب عکس

    تعبیر خواب هدیه گرفتن قاب عکس ، معنی دیدن هدیه گرفتن قاب عکس در خواب همگی در .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم تعبیر خواب سایت...

  • تعبیر خواب نامه دادگاه

    تعبیر خواب نامه دادگاه ، معنی دیدن نامه دادگاه در خواب های ما چیست همگی در .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم تعبیر خواب سایت است...