تبلیغات

نحوه انتخاب رشته نهم به دهم(محاسبه سوابق تحصیلی)

انتخاب رشته سال دهم یکی از انتخاب های مهم تو زندگی به شمار میره چرا که انتخاب شغل و مسیر زندگی میتونه تحت تاثیر همین انتخاب باشه. اولین قدم در انتخاب رشته موفق اینه که رشته ی انتخابی شما متناسب با علاقه و توانایی هاتون باشه. یعنی اینکه باید ببینین از خوندن چه درس هایی لذت بیشتری میبرین و توانایی یاد گرفتن چه درس هایی رو بیشتر دارین و در آینده دوس دارین چه کاره بشین! در ادامه مقاله بررسی میکنیم که چطور به بهترین نحو انتخاب رشته سال دهم رو انجام بدیم. برای انجام این امر لازمه که درباره انواع شاخه ها و رشته های تحصیلی و رشته های دانشگاهی مربوط به هر رشته به شناخت کامل و کافی برسین. پس با معرفی و بررسی کامل انواع شاخه ها و رشته های تحصیلی با ما همراه باشین.

تاریخ ثبت نام پایه دهم اعلام شد:

براساس قوانین نظام جدید آموزشی، لازم است که هدایت تحصیلی در پایه نهم در سه شاخه علوم نظری،علوم پایه و فنی و حرفه ای انجام بگیرد. تاثیر نمرات تخصصی برای تعیین انتخاب رشته ۳۵ نمره از ۱۰۰ نمره است. این کار بصورت اتوماتیک توسط سامانه انتخاب رشته انجام میشه. برای اینکه بفهمیم بر اساس نمراتی که آورده ایم در هر رشته چه امتیازی را کسب کردیم و آیا شرایط لازم برای ورود به اون رشته را داریم یا نه ، در ادامه با ما همراه باشید:

انتخاب رشته نهم به دهم

انتخاب رشته نهم به دهم

انواع شاخه های تحصیلی دوره دوم متوسطه

به طور کلی سه شاخه تحصیلی نظری، فنی و حرفه ای و شاخه کاردانش وجود داره که دانش آموزان سال دهم باید از بین این شاخه ها رشته های تحصیلی مورد علاقه خودشون رو انتخاب کنن. در حقیقت هر شاخه ای رشته های تحصیلی مربوط به خودش رو داره. بریم سراغ معرفی هر شاخه و رشته های مربوط به اون.

شاخه های تحصیلی دوره دوم متوسطه

شاخه های تحصیلی دوره دوم متوسطه

شاخه نظری دوره متوسطه دوم

پرطرفدارترین شاخه تحصیلی همین شاخه نظری هست. این شاخه تحصیلی شامل رشته های علوم تجربی، ریاضی و فیزیک، علوم و معارف اسلامی و ادبیات و علوم انسانی هست که در ادامه بیشتر اونها رو بررسی میکنیم.

شاخه نظری دوره متوسطه دوم

شاخه نظری دوره متوسطه دوم

الف- رشته علوم تجربی:

یکی از رشته های پرطرفدار شاخه نظری مخصوصا در سال های اخیر رشته علوم تجربی هست. دانش آموزانی که در دوره راهنمایی علوم تجربی رو دوست داشتن و در دبیرستان هم به زیست و شیمی و فیزیک علاقمندن و همچنین دوست دارن در آینده رشته های مرتبط با پزشکی و پیراپزشکی و همچنین رشته های علوم آزمایشگاهی و علوم تغذیه و زیست و شیمی و مهندسی های منابع طبیعی و کشاورزی رو در دانشگاه انتخاب کنن باید در دبیرستان رشته علوم تجربی رو انتخاب کنن. البته این رو هم باید مد نظر داشته باشین که چون میزان علاقه دانش آموزها به رشته هایی مثل پزشکی زیاده در آزمون ورود به دانشگاه ها در این رشته رقابت بسیار بالاست. حد نصاب نمره درس علوم و ریاضی و نحوه محاسبه اون برای ورود به رشته علوم تجربی در طرح زیر اومده

شرایط لازم برای ورود به رشته علوم تجربی

شرایط لازم برای ورود به رشته علوم تجربی

دانش آموز هایی می توانند وارد رشته تجربی بشوند که مجموع درس علوم تجربی در خردادماه برای سال هفتم و هشتم با ضریب ۱ و ضریب سه برای سال نهم تقسیم بر ۵، حداقل ۱۴ باشد. این میانگین برای درس ریاضی هم در سه ساله اول متوسطه باید حداقل ۱۳ باشد.

ب- رشته ریاضی و فیزیک:

یکی دیگه از رشته های پرطرفدار در شاخه نظری رشته ریاضی و فیزیک هست. دانش آموزان ریاضی و فیزیک باید علاقه زیادی به درس های فیزیک و ریاضی و شیمی داشته باشن. همچنین باید توانایی تجزیه و تحلیل و تجسم اجسام و اشکال هندسی رو در ذهن داشته باشن. رشته هایی که دانش آموزان در انتخاب رشته دانشگاهی میتونن با این رشته انتخاب کنن بسیار وسیع هست و اغلب رشته های مهندسی در دانشگاه در رشته ریاضی و فیزیک قرار داره. دانش آموزانی که دوست دارن در آینده انواع رشته های مهندسی، آمار، حسابداری و فیزیک رو در دانشگاه تحصیل کنن باید به رشته ریاضی و فیزیک برن. برای ورود به رشته ریاضی و فیزیک لازمه تا حد نصاب نمره درس علوم و ریاضی رو به دست بیارین که این حد نصاب و نحوه محاسبه اون در طرح زیر اومده.

شرایط ورود به رشته ریاضی

شرایط ورود به رشته ریاضی

دانش آموز هایی می توانند وارد رشته تجربی بشوند که مجموع درس علوم تجربی در خردادماه برای سال هفتم و هشتم با ضریب ۱ و ضریب سه برای سال نهم تقسیم بر ۵، حداقل ۱۳ باشد. این میانگین برای درس ریاضی هم در سه ساله اول متوسطه باید حداقل ۱۴ باشد.

ج- رشته ادبیات و علوم انسانی:

یکی دیگه از رشته های شاخه نظری رشته ادبیات و علوم انسانی هست. موضوع اصلی رشته علوم انسانی مطالعه مسائل مربوط به انسان هست. دروس اصلی این رشته شامل ادبیات، تاریخ و جغرافیا، اقتصاد، علوم اجتماعی، فلسفه و منطق و روان شناسی است. دانش آموزانی که در کنار علاقه به علوم انسانی قدرت حافظه و تمرکز خوبی دارن و همچنین روابط عمومی قوی و قدرت سخنوری خوبی دارن معمولا در این رشته موفق ترن. البته کسانی در کنکور موفقن که بتونن این حفظیات رو در کنار مفاهیم به هم مرتبط کنن. از رشته های دانشگاهی ادبیات و علوم انسانی میشه به رشته حقوق، ادبیات و رشته های مرتبط با اون، علوم تربیتی و روانشناسی اشاره کرد. اگه دوس دارین که در آینده وکیل، مدیر، اقتصاددان، روان شناس، مشاوره و یا سیاست دان بشین حتما این رشته رو انتخاب کنین. حد نصاب نمرات دروس اختصاصی این رشته در طرح زیر اومده.

شرایط ورود به رشته ادبیات و علوم انسانی

شرایط ورود به رشته ادبیات و علوم انسانی

دانش آموزی می تونه توی رشته ادبیات و علوم انسانی تحصیل کنه که ،مجموع سه نمره پذیرفته شده خرداد در هر یک از درس های زبان و ادبیات فارسی، عربی و مطالعات اجتماعی (سال هشتم و هفتم با ضریب یک و سال نهم با ضریب ۳) تقسیم بر ۳ به ترتیب حداقل ۱۴ و ۱۲ و ۱۳ باشه.

د: رشته علوم و معارف اسلامی:

دانش آموزانی که در مقطع دبیرستان رشته علوم و معارف اسلامی را انتخاب کردن برای رشته های دانشگاهی میتونن همه رشته های مربوط به علوم انسانی رو انتخاب کنن. از جمله رشته های علوم و معارف اسلامی میشه الهیات و معارف اسلامی، مدیریت، حقوق و علوم قضایی، علوم اقتصادی، علوم تربیتی و رشته های مربوط به علوم اجتماعی مثل جامعه شناسی، علوم سیاسی، روابط بین الملل، مددکار اجتماعی، تاریخ، جغرافیا، زبان و ادبیات فارسی و گرایش های مختلف اون و گروه آزمایشی هنر و زبان های خارجی با گرایش های اون رو نام برد. کسب حد نصاب نمرات دروس معارف اسلامی، زبان و ادبیات فارسی و زبان عربی برای ورود به این رشته الزامیه که در طرح زیر اومده

شرایط ورود به رشته علوم و معارف اسلامی

شرایط ورود به رشته علوم و معارف اسلامی

۲-شاخه فنی و حرفه ای:

شاخه فنی و حرفه ای دارای رشته هایی هست که بیشتر عملی هستند و با کارگاه و آزمایشگاه سروکار دارن و درس های نظری مثل ریاضی و حساب و اینا کمتر دارن. این شاخه تحصیلی برای دانش آموزانی که بسیار علاقمند به کارهای عملی هستند مناسب هست. رشته های فنی و حرفه ای در دانشگاه شامل رشته های زمینه هنر، کشاورزی، زمینه خدمات و زمینه صنعت هستن.

شاخه فنی و حرفه ای هنرستان

شاخه فنی و حرفه ای هنرستان

الف- رشته های زمینه هنر:

دانش آموزانی که علاقمند به رشته های گرافیک، طراحی دوخت، طراحی پوشاک، فرش دستباف، انیمیشن، هنرهای تجسمی و هنرهای چوبی و قلمزنی در دانشگاه هستن باید این رشته رو انتخاب کنن. رشته های زمینه هنر حد نصاب نمره خاصی رو در پایه های هفتم، هشتم و نهم برای هر یک از دروس تخصصی زمینه خودش لازم داره که در طرح زیر آوردیم.

شرایط ورود به رشته های هنر ، هنرستان فنی حرفه ای

شرایط ورود به رشته های هنر ، هنرستان فنی حرفه ای

ب- رشته های زمینه کشاورزی

دانش آموزانی که دوس دارن در آینده در دانشگاه رشته های مهندسی ماشین های کشاورزی، مهندسی تولیدات گیاهی، تکنولوژی گیاه پزشکی، تکنولوژی پرورش طیور، مهندسی تولیدات دامی و علمی و کاربردی مدیریت تلفیقی آفات، تکثیر و پرورش آبزیان تحصیل کنن باید این رشته رو انتخاب کنن. حد نصاب نمرات لازم دروس تخصصی برای ورود به این رشته در طرح زیر اومده.

شرایط ورود به رشته های زمینه کشاورزی

شرایط ورود به رشته های زمینه کشاورزی

ج-رشته های زمینه خدمات فنی حرفه ای شرایط ورود به رشته های زمینه خدمات فنی حرفه ای

شرایط ورود به رشته های زمینه خدمات فنی حرفه ای

دانش آموزانی که به رشته های نقشه کشی معماری، کودک یاری، مدیریت خانواده، تربیت بدنی، کامپیوتر، حسابداری و بازرگانی علاقمند هستن باید رشته زمینه خدمات رو انتخاب کنن. برای ورود به این رشته لازمه که حد نصاب نمرات دروسی که در طرح زیر اومده رو کسب کنین.

د- رشته های زمینه صنعت

دانش آموزانی که به رشته های مکانیک خودرو، تأسیسات، نقشه کشی عمومی، صنایع فلزی، ساخت و تولید، صنایع چوب و کاغذ، الکترونیک، الکتروتکنیک، صنایع شیمیایی، صنایع نساجی، متالورژی، ساختمان، نقشه برداری و سرامیک تمایل دارن باید به رشته های زمینه صنعت وارد بشن. برای ورود به این رشته کسب حد نصاب نمرات دروسی که در طرح زیر اومده الزامیه.

رشته های زمینه صنعت هنرستان فنی حرفه ای

رشته های زمینه صنعت هنرستان فنی حرفه ای

۳-شاخه کاردانش

در شاخه کاردانش رشته ها در زمینه های هنر، کشاورزی، خدمات و زمینه صنعت ارائه میشن و درس های نظری کمترن و بیشتر ساعت های درسی در کارگاه ها میگذره. در این شاخه به دانش آموزان مهارت های لازم آموزش داده میشود تا اونها رو برای گرفتن شغل مناسب آماده کنه.

شاخه کاردانش

شاخه کاردانش

الف- رشته های زمینه هنر شاخه کاردانش

شامل هنرهای نمایشی، تجسمی، فرهنگی ادبی، کارهای هنری در خانه می باشد. میانگین حد نصاب نمره لازم در پایه های هفتم، هشتم و نهم برای این رشته ها در این شاخه نیز در طرح زیر اومده.

شرایط ورود به رشته های زمینه هنر شاخه کاردانش

شرایط ورود به رشته های زمینه هنر شاخه کاردانش

ب- رشته های زمینه کشاورزی

شامل ماشینهای کشاورزی، امور دام و طیور، امور زراعی و باغی، جنگل و مرتع، شیلات و حشرات می باشد. برای ورود به این رشته حد نصاب نمرات دروس زیر رو باید کسب کنین.

شرایط ورود به رشته های زمینه کشاورزی کاردانش

شرایط ورود به رشته های زمینه کشاورزی کاردانش

ج- رشته های زمینه خدمات شاخه کاردنش

شامل خدمات غذایی مثل کنترل و تولید مواد و خدمات اجتماعی مثل هتل داری و سیاحتی می باشد. شرایط ورود به این رشته ها در عکس زیر اومده.

رشته های زمینه خدمات شاخه کاردنش

رشته های زمینه خدمات شاخه کاردنش

د- رشته های زمینه صنعت کاردانش

رشته های کاردانش ، رشته هایی هستن که شما می تونید با یاد گرفتن اونها راحت مشغول به کار بشید، در زمینه صنعت این رشته ها شامل رشته های برق، عمران، مکانیک، صنایع دستی، سرامیک و شیمی میشن.

شرایط ورود به رشته های زمینه صنعت کاردانش

شرایط ورود به رشته های زمینه صنعت کاردانش

عوامل متعددی در انتخاب رشته مهم هستند. امروزه علاوه بر کسب حد نصاب نمرات درسی و نظر و علاقه دانش آموزان و والدین، آزمون های مشاوره ای هم اهمیت زیادی دارن. این آزمون ها به دانش آموزان کمک میکنه تا رشته ای رو انتخاب کنن که بتونن در اون رشته موفق تر ظاهر بشن و در نهایت شغلی رو انتخاب کنن که از اون رضایت داشته باشن و از کارشون لذت ببرن.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

تبلیغات

جدیدترین اخبار

  • تعبیر خواب هدیه گرفتن انگشتر

    تعبیر خواب هدیه گرفتن انگشتر ، از مرده و مرد غریبه در خواب چیست همگی در .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم تعبیر خواب سایت است مورد توجه...

  • تعبیر خواب خرمالو برای زن حامله

    تعبیر خواب خرمالو برای زن حامله ، معنی دیدن خرمالو برای زن باردار چیست همگی در .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم تعبیر خواب سایت است...

  • تعبیر خواب گاو سیاه و سفید

    تعبیر خواب گاو سیاه و سفید ، معنی دیدن گاو سیاه و سفید در خواب چیست همگی در .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم تعبیر خواب سایت است...

  • تعبیر خواب قبر بزرگان

    تعبیر خواب قبر بزرگان ، و دیدن اسم خود روی سنگ قبر و خراب شدن قبر مرده همگی در .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم تعبیر خواب سایت است...

  • تعبیر خواب پسته تازه با پوست

    تعبیر خواب پسته تازه با پوست ، معنی دیدن فندق و پسته در خواب چیست همگی در .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم تعبیر خواب سایت است مورد...

  • تعبیر خواب عسل و کندو

    تعبیر خواب عسل و کندو ، معنی دیدن عسل و کندو و موم در خواب چیست همگی در .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم تعبیر خواب سایت است مورد...

  • تعبیر خواب ادرار خونی

    تعبیر خواب ادرار خونی ، دیدن ادرار خونی در خواب چه معنایی دارد همگی در .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم تعبیر خواب سایت است مورد...

  • تعبیر خواب دیدن بره سفید

    تعبیر خواب دیدن بره سفید ، دیدن و داشتن بره سفید در خواب چه معنایی دارد همگی در .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم تعبیر خواب سایت است...

  • تعبیر خواب کوتاه کردن موی ابرو

    تعبیر خواب کوتاه کردن موی ابرو ، برداشتن دیگران و مداد کشیدن و تاتو ابرو همگی در .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم تعبیر خواب سایت...

  • تعبیر خواب پرتقال دادن به مرده

    تعبیر خواب پرتقال دادن به مرده ، و درخت پرتقال حضرت یوسف برای زن باردار همگی در .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم تعبیر خواب سایت است...

  • تعبیر خواب عسل و کندوی عسل

    تعبیر خواب عسل و کندوی عسل ، بزرگ و با موم در خواب های ما چیست همگی در .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم تعبیر خواب سایت است مورد...

  • تعبیر خواب گیلاس خریدن

    تعبیر خواب گیلاس خریدن ، معنی خرید و فروش گیلاس در خواب های ما چیست همگی در .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم تعبیر خواب سایت است...

  • تعبیر خواب درخت کاج

    تعبیر خواب درخت کاج ، ابن سیرین و امام صادق قطع شده و دیدن میوه ی کاج همگی در .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم تعبیر خواب سایت است...

  • تعبیر خواب سنگ قبر خودم

    تعبیر خواب سنگ قبر خودم ، دیدن اسم خود روی سنگ قبر و سنگ قبر آدم زنده همگی در .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم تعبیر خواب سایت است...

  • تعبیر خواب ادرار از نظر امام صادق

    تعبیر خواب ادرار از نظر امام صادق ، ادرار کردن مرده و بچه وی آدم و خون جای ادرار همگی در .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم تعبیر خواب...

  • تعبیر خواب کشتن گاو

    تعبیر خواب کشتن گاو ، و سر بریدن گاو در خواب چیست همگی در .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم تعبیر خواب سایت است مورد توجه شما سروران...

  • تعبیر خواب پرتقال دادن به دیگران

    تعبیر خواب پرتقال دادن به دیگران ، و گرفتن از مرده در خواب چه معنایی دارد همگی در .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم تعبیر خواب سایت...

  • تعبیر خواب خوردن میوه خرمالو

    تعبیر خواب خوردن میوه خرمالو ، معنی خوردن خرمالو در خواب چیست همگی در .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم تعبیر خواب سایت است مورد توجه...

  • تعبیر خواب موز و سیب

    تعبیر خواب موز و سیب ، دیدن سبد پر از سیب و موز در خواب چیست همگی در .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم تعبیر خواب سایت است مورد توجه شما...

  • تعبیر خواب بره سیاه کوچک

    تعبیر خواب بره سیاه کوچک ، معنی دیدن کهره کوچک در خواب ما چیست همگی در .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم تعبیر خواب سایت است مورد...

  • تعبیر خواب دالان

    تعبیر خواب دالان ، معنی دیدن دالان در خواب های ما چیست همگی در .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم تعبیر خواب سایت است مورد توجه شما...

  • تعبیر خواب هدیه گرفتن قاب عکس

    تعبیر خواب هدیه گرفتن قاب عکس ، معنی دیدن هدیه گرفتن قاب عکس در خواب همگی در .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم تعبیر خواب سایت...

  • تعبیر خواب نامه دادگاه

    تعبیر خواب نامه دادگاه ، معنی دیدن نامه دادگاه در خواب های ما چیست همگی در .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم تعبیر خواب سایت است...