تبلیغات

چطور یک مقاله بنویسیم

معمولا طی دوران تحصیلی تون تو دانشگاه از شما میخوان که یه مقاله بنویسید. شاید حتی روی مقاله های مشترک کلاسی کار کنید یا برای پذیرفته شدن تو آزمون های خاصی لازم باشه مقاله تحویل بدید. تو این پست راه های نوشتن و ویرایش صحیح مقاله ها رو براتون آموزش میدیم.

بخش اول : نوشتن مقاله

در مورد موضوع تحقیق کنید.

۱-در مورد موضوع تحقیق کنید.

این زمانی مهمه که نشریه شما تحقیقاتی باشه. به اینترنت سری بزنید، به کتابخونه برید، منابع مطالعاتی دانشگاه یا روزنامه ها رو مطالعه کنید. می تونید از یه مرجع کتابخونه دار هم کمک بگیرید.

بدونید که کدوم منابع برای استادتون قابل پذیرشه. آیا استادتون منابع اولیه رو بیشتر قبول داره یا منابع ثانویه؟

آیا می تونید از ویکی پدیا هم استفاده کنید؟ ویکی پدیا بیشتر اوقات منبع خوبی برای آشنایی اولیه با موضوع مربوطه هست اما بیشتر استادا دوست ندارن اونو استفاده کنید و ترجیح میدن شما برای مقاله تون منابع معتبر رو انتخاب کنید. حتی اگه اجازه استفاده از ویکی پدیا رو هم نداشتید بهتره از اون به عنوان نقطه شروعی برای آشنایی با موضوع استفاده کنید. اگه هیچ ایده و پس زمینه ی ذهنی از موضوع ندارید ویکی پدیا می تونه به شکل کلی موضوع رو تو ذهن شما شکل بده. همین طور در زیر هر متنی تو ویکی پدیا لیستی از منابعی که مطلب از اونا گرفته شده وجود داره، اونا رو هم پیشنهاد میشه شما استفاده کنید. اگر به هر دلیلی استاد شما این نوع استفاده از ویکی پدیا رو هم منع کرده بود، بهتره از دایره المعارف ها به جاش استفاده کنید.

یادداشت های طولانی با جزییات زیاد بردارید و بنویسید که هر نکته ای از کجا منشا گرفته. در قالب صحیح ذکر کنید که هر مطلب از کجا نقل قول شده. این باعث میشه بعدا که به نوشته ها نگاه می کنید لازم نباشه برگردید و همه منابع رو دوباره چک کنید.

هیچ وقت از حقیقت ها و ادعاهایی رو که ایده ی اصلی متنو نقض می کنه چشم پوشی نکنید. یه نویسنده ی مقاله ی خوب همه ی شواهدی رو که به نفع و یا بر ضد موضوع اصلی هست مطرح می کنه، حتی اگه ذکر این دیدگاه ها نظر شخصی خودش نباشه.

۲-مقالات خوب رو بررسی کنید.

در طی تحقیقاتتون احتمالا به مقالاتی بر می خورید که خیلی خوب نوشته شدن یا خیلی مناسب نیستن. همه ی اونا رو با نظر خودتون آنالیز و ارزیابی کنید و ببینید کدوم بیشتر به کارتون میاد.

نویسنده چه ادعایی رو مطرح می کنه؟

چرا این ادعا به نظر منطقی میاد؟ آیا منبع و ساختار حرفش منطقیه یا نه؟

نویسنده چه شواهدی رو ارائه می کنه؟

آیا شواهد ارائه شده موثق هست؟ نویسنده حقیقت رو به چه شکلی بیان میکنه و په رویکردی در قبا اون داره؟

آیا از نظر شما منطقیه یا غلط به نظر میرسه؟

آیا نویسنده مثال هایی هم برای ادعای خود آورده که از ادعاش حمایت کنه؟

۳-ایده هاتونو تو ذهنتون بررسی کنید.

البته از نظر ها و کمک های دیگران هم غاقل نشید. اما برای اینکه اون موضوع منحصر به فرد خودتون باشه در نهایت تصمیم گیری با خود شماس.

لیستی از ایده هاتون تهیه کنید. نقشه های ذهنی تونو به کار بگیرید.

عجله نداشته باشید. تو محله یا پارکی جایی قدم بزنید و خوب بهش فکر کنید. خودتونو برای ایده های جدیدی که به ذهنتون میرسه آماده کنید.

۴-فرضیه تونو انتخاب کنید.

به ایده هایی که جمع آوری کردید نگاهی بندازید. ۱ تا ۳ تا از قوی ترین ایده هاتونو که به موضوعتون کمک بیشتری می کنه انتخاب کنید. شما باید بتونید این ایده ها رو با شواهد محکمی پشتیبانی کنید.

یه فرضیه انتخاب کنید که ایده های شما رو توضیح بده و در نهایت طوری بنویسید که به خوانوده اجازه بدید منظور و هدف شما و چرایی اونو درک کنه.

یه فرضیه ی مناسب باید هم روی موضوع اصلی شما تمرکز داشته باشه و هم اون چیزی که قصد توضیح دادنش رو دارید. یه فرضیه نباید شامل پرسیدن سوال باشه، به زبون اول شخص نوشته شه یا خارج از اون موضوع اصلی سیر کنه یا به زبانی پرخاشگرانه نوشته شده باشه.

به مقاله تون جهت بدید.

۵-به مقاله تون جهت بدید.

افکار و ایده هاتونو در نظر بگیرید و اونا رو تو جهت مناسب به متصل کنید. یه جمله ی تیتروار برای ایده های اصلی تون بنویسید. بعد تو ادامه نکته های ریز و شواهد کمک کننده به موضوع رو بیارید. به طور معمول برای هر جمله اصلی حدود سه جمله برای توضیحش بیارید کافیه.

به عنوان مثال این جمله ی اصلی تون باشه:

“الی ویتنی زندگی رو برای برده های آفریقایی سخت تر کرد”

جمله های توضیح دهنده اینا میشه:

“اقدامت ویتنی با برده ها کاری کرد که نتونن آزادی خودشونو بخرن”

“خیلی از برده های شمال در خطر حمله از جانب جنوبی ها بودن”

” بعد از روی کار اومدن ویتنی تو سال ۱۸۱۰ تعداد کل برده ها از ۷۰۰ هزار به ۱٫۲ میلیون رسید.”

۶-بدنه اصلی مقاله رو بنویسید.

اینجا باید به حجم مقاله دقت داشته باشید. اگه استادتون در حد ۵ پاراگراف ازتون میخواد لازم نیست چندین صفحه مقاله بنویسید. اما به هر حال بهتره با ذهنی باز و راحت به نوشتن ادامه بدید تا ایده هاتون خودشونو نشون بدن. تا جای ممکن هم از مختصر نوسی دوری کنید.

کلی گویی نکنید. مثلا “فلان چیز مهم ترین مشکل حال حاضر دنیای کنونیه” این کار باعث میشه خواننده جایگاه شما رو به عنوان نویسنده فراموش کنه و شاید خیلی جاها با حرفاتون موافق نباشه. مثلا به جای عبارت فوق بگید: “فلان چیز یه مشکل مهم در دنیای کنونی محسوب میشه”

از عبارات “من” دار استفاده نکنید. همین طور از سایر ضمیر ها مثل ما و شما و… هم تا حد امکان استفاده نکنید. در عوض از عباراتی استفاده کنید که به نوشته ی شما اعتبار ببخشه. مثلا به جای عبارت “من فلان چیز رو خطای شناختی در نظر می گیرم” از “فلان چیز خطای شناختی در نظر گرفته میشه” استفاده کنید.

۷-تیتر های جذاب و گیرا انتخاب کنید.

تیتر و عنوان هر مطلب باعث میشه مردم اونو بخونن. البته یکی از خواننده های مقاله ی شما قطعا استادنونه. به هر حال اگه میخواین مقاله تون جایی به ثبت برسونید یا برای نشریه های خاصی چاپ کنید، عنوان مقاله تون باید در نظر خواننده جالب بیاد.

برای انتخاب عنوان از عبارت های اضافی بپرهیزید مثل “این مقاله در مورد … هست” ” عنوان این مقاله هست…” و…

از فرمول هرم برعکس کمک بگیرید. یعنی با یه توصیف وسیع از موضوع شروع کنید و مطلبو همین طور تا حد فرضیه تون جلو ببرید و در آخر توصیف رو کوتاه بیان کنید. برای مقاله های کوتاه بیشتر از ۴ ۵ جمله به کار نبرید، و برای مقاله های طولانی تر هم از یه صفحه بیشتر مطلب ننویسید.

اینجا نمونه ای از مقاله کوتاه رو می خونیم:

“هر ساله هزاران حیوان ناخواسته در خیابان ها توسط ماموران شهرداری جمع آوری می شوند. نگه داری چنین حیواناتی در قفس ها نه تنها به خود آن موجودات آسیب می رساند بلکه بودجه های اضافی را نیز می طلبد. برای صرفه جویی در چنین بودجه هایی و همچنین جلوگیری از آسیب این حیوانات لازم است افرادی که میخواهند حیوان خانگی داشته باشند تا حدی آموزش نگهداری صحیح از حیوانات را ببینند. به این ترتیب با ضروری کردن آموزش دیدن افراد هم شهرداری و نهاد های دولتی و هم حیوانات سود می برند.”

۸-برای مقاله به نتیجه گیری برسید.

اگه تو پایان مقاله تون نکته ها رو به شکل خلاصه بگید و مقاله رو با نتیجه گیری به پایان برسونید، می تونه تاثیر گذاری بیشتری روی خواننده داشته باشه.

به سوالاتی مثل “قدم بعدی برای این کار چیه” “چه سئوالات دیگه ای مطرح میشه” و… جواب بدید.

مقاله شما باید خواننده رو در نهایت به یه نتیجه گیری منطقی برسونه. در واقع شما تو پاراگرف پایانی تموم اون چیزی رو که در طول مقاله نوشتید رو به شکل فشرده در اختیار مخاطب قرار میدید. به این ترتیب به یاد خواننده میارید که در طول مقاله چه اتفاقاتی افتاده.

جمله ی آخر رو طوری بنویسید که مخاطب رو میخکوب کنه. عنوان و عبارات اولیه باعث میشن خواننده به خوندن مطلب شما ترغیب بشه و عبارت های انتهایی باعث میشن نوشته ی شما تو ذهن خواننده بمونه. نویسنده های مقاله هم مثل ژیمناستیک کار ها هستن. باید همیشه شروع و پایان مناسبی برای حرکاتشون داشته باشن.

بخش دوم : بازبینی مقاله

یکی دو روز صبر کنید و دوباره مقاله تونو بخونید.

۱-یکی دو روز صبر کنید و دوباره مقاله تونو بخونید.

سعی کنید نوشتن مقاله رو چندین روز قبل از روز تحویل شروع کنید که وقت کافی برای ویرایش اون هم داشته باشید. هرگز همون بار اول که نوشتید مقاله رو تحویل ندید بلکه تا جای ممکن چندین بار اونو بخونید.

۲-خطاهای نگارشی، قواعد، نقطه گذاری و… رو اصلاح کنید.

اگه نمی دونید از علایمی مثل نقطه، ویرگول، دونقطه، پرانتز و… چطوری درست استفاده کنید، به یه کتاب چاپ شده مراجعه کنید. از حروف ندا و تعجب هم استفاده نکنید.

۳-متن مقاله رو یررسی کنید.

دنبال غلط های املایی احتمالی بگردید. اگه مقاله تون به زبا انگلیسیه آپوستروف ها رو به درستی به کار ببرید.

نقطه گذاری ها، ویرگول و نقطه ویرگول ها رو با دقت بررسی کنید. ببینید آیا عبارات رو درست داخل پرانتز ها قرار دادید یا نه.

۴-عبارات اضافی یا تکراری رو حذف کنید.

سعی کنید از کلمات و واژه های گوناگون استفاده کنید. اگر در مورد طرز صحیح نوشتن کلمه ای مطمئن نیستید، به یه کتاب لغت مراجعه کنید.

در عین حال سعی کنید زبان نوشته تون کوتاه، زیبا و صریح باشه. درسته که استفاده از واژه های گوناگون توصیه شده، اما نباید از کلماتی استفاده شه که سنگین و غیر قابل فهم باشن. بهترین مقاله مقاله ایه که زبان کوتاه و صحیح داشته و افراد زیادی بتونن متن اونو درک کنن.

به فعل های استفاده شده تو متنتون هم دقت کنید. از فعل های ربطی و غیر ربطی تو جاهای صحیح استفاده کنید. یه فعل مناسب میتونه بین یه جمله ی معمولی و یه جمله ی جذاب تفاوت ایجاد کنه.

از صفت ها هم با ملایمت استفاده کنید. صفت ها می تونن توصیف کننده ی اسامی باشن، اما اگه به طو غیر معمول زیاد استفاده شن، باعث میشه از جذابیت متن کم بشه. سعی کنین تا حد ممکن روی افعال و اسامی تمرکز کنید تا صفت ها.

غیر رسمی ننویسید.

۵-غیر رسمی ننویسید.

از عبارت های کوتاه شده و اختصار ها استفاده نکنید. مقاله شما باید تو یه قالب کاملا رسمی نوشته و ارائه بشه.

۶-سیر عبارت های مقاله رو آنالیز کنید.

آیا هر جمله به درستی به جمله ی بعدی منتهی میشه؟ آیا هر پاراگراف به ششکل صحیحی به پاراگراف بعدی ارتباط داره؟ این ارتباط ها بین جمله ها و پاراگراف ها بسیار مهمه.

وقایع تو یه سیر منظم پیش بره مثل این جمله:” زمانی بود که می خواستیم تحول بزرگی رو بوجود بیاریم، زمانی که جرقه ی اولین انقلاب ها زده میشد…”

برای وارد جزییات شدن: “گیاهان برای زنده ماندن به آب نیاز دارند. توانایی یک درخت برای جذب آب از خاک به میزان مواد مغذی خاک بستگی دارد.”

هر ایده ای باید با ایده ای دیگه به شکلی ارتباط داشته باشه. “گیاه خواران اعتقاد دارند که منابع زمین با خوردن گوشت حیوانات در حال هدر رفتن است. مخالفان بر این باورند که زمین های زراعی که در آنها گیاهان پرورش داده میشوند برای هیچ کار دیگری مناسب نیستند.”

نوشتن رابطه های علت و معلولی: “من اولین نفری در خانواده هستم که از دانشگاه فارغ التحصیل می شوم. من باعث میشوم سیر پیشرفت خانواده نسل به نسل ادامه پیدا کند.”

ارتباط ایده های مشابه: “اعتقاد بر این است که غذاهای ارگانیک برای محیط زیست مفید هستند. در حالی که غذاهای محلی هم این چنین اند.”

۷-اطلاعات اضافی رو که به موضوع مرتبط نیست، حذف کنید.

شما که نمی خواید مطالبتون بین مطالب بی ربط گیر بیفته. هر گونه اطلاعات اضافی که به طور مستقیم یا غیر مستقیم به فرضیه ی شما ارتباطی نداره باید حذف شه.

۸-از یه نفر بخواید مقاله تونو با صدای بلند براتون بخونه، یا خودتون بخونید و ضبطش کنید و به صدای ضبط شده تون گوش بدید.

بعضی وقتا گوش ها تو گرفتن اشتباهات خیلی دقیق از چشم ها عمل می کنن. با شنیدن متن مقاله باید سیر منظم مقاله و قابل مفهوم بودن اون به گوش بخوره.

۹-جملات و عبارات مشکل دار رو بازنویسی کنید.

اگه نیاز شد جای عبارات و پاراگراف ها رو با هم عوض کنید. اگه تغییری دادید مواظب عنوان متن و نتیجه گیری باشید که با متن اصلی هماهنگی لازم رو داشته باشه.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

تبلیغات

جدیدترین اخبار

  • تعبیر خواب هدیه گرفتن انگشتر

    تعبیر خواب هدیه گرفتن انگشتر ، از مرده و مرد غریبه در خواب چیست همگی در .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم تعبیر خواب سایت است مورد توجه...

  • تعبیر خواب خرمالو برای زن حامله

    تعبیر خواب خرمالو برای زن حامله ، معنی دیدن خرمالو برای زن باردار چیست همگی در .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم تعبیر خواب سایت است...

  • تعبیر خواب گاو سیاه و سفید

    تعبیر خواب گاو سیاه و سفید ، معنی دیدن گاو سیاه و سفید در خواب چیست همگی در .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم تعبیر خواب سایت است...

  • تعبیر خواب قبر بزرگان

    تعبیر خواب قبر بزرگان ، و دیدن اسم خود روی سنگ قبر و خراب شدن قبر مرده همگی در .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم تعبیر خواب سایت است...

  • تعبیر خواب پسته تازه با پوست

    تعبیر خواب پسته تازه با پوست ، معنی دیدن فندق و پسته در خواب چیست همگی در .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم تعبیر خواب سایت است مورد...

  • تعبیر خواب عسل و کندو

    تعبیر خواب عسل و کندو ، معنی دیدن عسل و کندو و موم در خواب چیست همگی در .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم تعبیر خواب سایت است مورد...

  • تعبیر خواب ادرار خونی

    تعبیر خواب ادرار خونی ، دیدن ادرار خونی در خواب چه معنایی دارد همگی در .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم تعبیر خواب سایت است مورد...

  • تعبیر خواب دیدن بره سفید

    تعبیر خواب دیدن بره سفید ، دیدن و داشتن بره سفید در خواب چه معنایی دارد همگی در .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم تعبیر خواب سایت است...

  • تعبیر خواب کوتاه کردن موی ابرو

    تعبیر خواب کوتاه کردن موی ابرو ، برداشتن دیگران و مداد کشیدن و تاتو ابرو همگی در .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم تعبیر خواب سایت...

  • تعبیر خواب پرتقال دادن به مرده

    تعبیر خواب پرتقال دادن به مرده ، و درخت پرتقال حضرت یوسف برای زن باردار همگی در .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم تعبیر خواب سایت است...

  • تعبیر خواب عسل و کندوی عسل

    تعبیر خواب عسل و کندوی عسل ، بزرگ و با موم در خواب های ما چیست همگی در .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم تعبیر خواب سایت است مورد...

  • تعبیر خواب گیلاس خریدن

    تعبیر خواب گیلاس خریدن ، معنی خرید و فروش گیلاس در خواب های ما چیست همگی در .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم تعبیر خواب سایت است...

  • تعبیر خواب درخت کاج

    تعبیر خواب درخت کاج ، ابن سیرین و امام صادق قطع شده و دیدن میوه ی کاج همگی در .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم تعبیر خواب سایت است...

  • تعبیر خواب سنگ قبر خودم

    تعبیر خواب سنگ قبر خودم ، دیدن اسم خود روی سنگ قبر و سنگ قبر آدم زنده همگی در .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم تعبیر خواب سایت است...

  • تعبیر خواب ادرار از نظر امام صادق

    تعبیر خواب ادرار از نظر امام صادق ، ادرار کردن مرده و بچه وی آدم و خون جای ادرار همگی در .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم تعبیر خواب...

  • تعبیر خواب کشتن گاو

    تعبیر خواب کشتن گاو ، و سر بریدن گاو در خواب چیست همگی در .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم تعبیر خواب سایت است مورد توجه شما سروران...

  • تعبیر خواب پرتقال دادن به دیگران

    تعبیر خواب پرتقال دادن به دیگران ، و گرفتن از مرده در خواب چه معنایی دارد همگی در .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم تعبیر خواب سایت...

  • تعبیر خواب خوردن میوه خرمالو

    تعبیر خواب خوردن میوه خرمالو ، معنی خوردن خرمالو در خواب چیست همگی در .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم تعبیر خواب سایت است مورد توجه...

  • تعبیر خواب موز و سیب

    تعبیر خواب موز و سیب ، دیدن سبد پر از سیب و موز در خواب چیست همگی در .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم تعبیر خواب سایت است مورد توجه شما...

  • تعبیر خواب بره سیاه کوچک

    تعبیر خواب بره سیاه کوچک ، معنی دیدن کهره کوچک در خواب ما چیست همگی در .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم تعبیر خواب سایت است مورد...

  • تعبیر خواب دالان

    تعبیر خواب دالان ، معنی دیدن دالان در خواب های ما چیست همگی در .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم تعبیر خواب سایت است مورد توجه شما...

  • تعبیر خواب هدیه گرفتن قاب عکس

    تعبیر خواب هدیه گرفتن قاب عکس ، معنی دیدن هدیه گرفتن قاب عکس در خواب همگی در .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم تعبیر خواب سایت...

  • تعبیر خواب نامه دادگاه

    تعبیر خواب نامه دادگاه ، معنی دیدن نامه دادگاه در خواب های ما چیست همگی در .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم تعبیر خواب سایت است...