تبلیغات

چگونه مطالبی را خوب به خاطر بسپاریم؟

به خاطر سپردن مطالب برای موفقیت در مدرسه و یا هر کار دیگه ای یه عامل خیلی مهمه. همه ی ماها یه جورایی در به خاطر آوردن مطالبی که خوندیم مشکل داریم. هرچند تقویت حافظه یه عامل خیلی مهم برای حل این مشکل و بهتر حفظ کردن مطالب هستش. حالا با همدیگه میخوایم چند تا روش خوب و کاربردی رو برای خوب حفظ کردن و به خاطر سپردن یاد بگیریم، این روش ها مخصوصا در زمان امتحانات خیلی کمکمون خواهند کرد.

*روش یک از سه روش *بازیابی مطالب

تکرار مطالب با فاصله

۱-تکرار مطالب با فاصله

اگه میخوای چیزی رو به یاد بیاری، بارها و بارها تکرارش نکن، این کار باعث آشفتگی مغز میشه. به جای این کار یه کم به مغزت زمان بده تا مطلب مورد نظر رو بازیابی کنه. دقیقا زمانی که مغز میخواد مطلب مورد نظر روفراموش کنه سعی در به یاد آوری اون مطلب داری،

*اگه یه کسی رو جدیدا ملاقات کردی و خواستی که اسمش رو حفظ کنی، هر پنج یا ده ثانیه یه بار در حالیکه داری باهاش صحبت میکنی اسمش رو تکرار کن.

*به طور مشابه وقتی داری مطالعه میکنی، بارها و بارها به یه فلش کارت یکسان نرو، وقتی چیزی رو خوندی و یاد گرفتی بزار چند ساعت بگذره و بعد برو سراغ همون فلش کارت و ببین که چیزی ازش یادت مونده یا نه. میتونه ی مطالعه ی چیزهایی که راحتن رو متوقف کنی و سراغ چیزهای سخت تر بری. روی تکرار چیزهایی تاکید کن که سختن، اما طوری نباشه که هر ثانیه تکرارشون کنی بلکه باید یه مدت زمانی بین تکرارشون وقت بزاری.

از خودت امتحان بگیر

۲-از خودت امتحان بگیر

از خودت یه امتحان کوچیک گرفتن باعث میشه مطالبی رو که یاد گرفتی تو ذهنت راحت تر نگه داری. این کار باعث میشه مطالب در ذهنت قابل بازیابی بشن و به مدت طولانی تری در ذهنت باقی بمونن.

*وقتی داری مطالعه میکنی، بعد از هر فصل وایسا و یه استراحتی بکن و بعد ادامه بده. مطالعه رو کنار بزار و از خودت بپرس آیا بعد از مطالعه ی این بخش من میتونم چیزهایی رو که خوندم در یک یا دو جمله خلاصه کنم?

*بعد از کلاس یا جلسه گروهی که نوت برداری کردی، بدون این که برگزدی و به نوت هات نگاه کنی تلاش کن ببین میتونی چیزی از کلاس یادت بیاری و بنویسی بدون این که به نوت هات نگاه کنی? این راه یکی از بهترین راه های به خاطر سپردن مطالب هستش.

نوت برداری با دست

۳-نوت برداری با دست

اگه با لپ تاپ نوت برداری میکنی و به اصطلاح روش نوت برداریت تایپ کردنه، و حای اگه در طول تایپ کردن اینترنتت خاموش باشه و شش دانگ حواست به نوت برداری باشه بازم این نوت برداری به اندازه ی نوشتن و نوت برداری با دست تاثیرگزار نخواهد بود. نوت برداری با دست آرومتره و بهت این فرصت رو میده که کلمات معلم رو به زبان خودت بنویسی. این اولین قدم برای یادگیری و بازیابی مطالب هستش که بهتر از هر روش دیگه ای، مثل ضبط صدای معلم هستش.

هر چی که خوندی رو به یکی توضیح بده

۴-هر چی که خوندی رو به یکی توضیح بده

یا دادن مطلبی که خوندی به کسی مثل یه دوست، عم کلاسی، هم اتاقی و یا خانواده یه ابزار خیلی مفید برای یادگیری و بازیابی مطالبی که خوندی هستش. این فعالیت، یادگیری فعال نامیده میشه که به عنوان یه ابزار خیلی کارامد بری یادگیری و بازیابی مطالب استفاده میشه.

*دو دقیقه وقت بزار، چیزی که یاد گرفتی رو به دوستت توضیح بدی. سپس جاتون رو عوض کنید و اجازه بدین که دوستتون چیزی که از شما یاد گرفته رو براتون توضیح بدین، اونوقت میتونین ارزیابی کنین که چقدر یادگیریتون خوب بوده.

*پنج دقیقه وقت بزارین و روی یه وایت برد به دوستتون چیزهای رو که یاد گرفتین رو توضیح بدین و سپس میتونین از دوستتون بخواین چیزی رو که یاد گرفته بهت توضیح بده. حتما به جاهایی که اشکال دارن دقت کن و ببین کجاها رو خوب نتونستی توضیح بدی. جاهایی که اونا نتونستن بفهمن احتمالا جاهایی هستش که خودتم نتونستی درست بخونی و بفهمی، پس روی این بخش ها بیشتر تمرکز کن.

*میتونی رو یه برگه برای خانواده ت چیزهایی رو که یاد گرفتی رو با جملات ساده تر توضیح بدی

بین مطالعه استراحت کن

۵-بین مطالعه استراحت کن

باید به مغزت اجازه بدی چیزهایی که خونده رو پردازش کنه و جذب کنه. حتی زمانی که مغزت در حال استراحته مغز در حال پردازش اطلاعاته و خواهی دید که در زمان استراحت به یاد آوری اطلاعات راحت تر و بهتر خواهد بود.

*روش دو از سه روش *برقراری ارتباط

مطالبی که یاد گرفتی رو به مفاهیم بزرگتری ربط بده

۱-مطالبی که یاد گرفتی رو به مفاهیم بزرگتری ربط بده

یادگیری مطالب زمانی راحت تر و آسان تر میشه که دلیل به وجود اومدنشون رو بفهمی. از خودت یا معلمت بپرس که چرا باید فلان چیز اینطوری باشه.اگه چارچوب مطالب رو بصورت مفهومی درک کنی، یادگیری و بازیابی اطلاعات برای تو راحت تر خواهد بود.

*برای مثال اگه میخوای راجع به مرزهای جغرافیایی یاد بگیری فکر کن و ببین چرا اصلا این مرزها ساخته شدن. دقت کن که در بسیاری از مکان ها، این مرزها شامل چیزهای طبیعی مثل رودخانه ها، کوه ها، جنگل ها و… هستند. با این روش یادگیری میتونی تو ذهنت یاد بگیری که مثلا کدوم مرزها حاوی این جزئیات هستن که یادگیری رو واست راحت تر میکنه.

واقعیت ها رو به ایده ها متصل کن

۲-واقعیت ها رو به ایده ها متصل کن

زمانی بهتر مطالب رو یاد خواهی گرفت که قادر باشی اون مطالب رو به چیزهای دیگه وصل کنی. به خودت راجع به واقعیات بخصوصی داستان بگو. این چیزها باعث روشن شدن مغز و بهتر فهمیدن مطالب میشه.

پروسه ی یادگیریت رو ارزیابی کن

۳-پروسه ی یادگیریت رو ارزیابی کن

به خودت کمک کن و ببین که آیا داری مطالب جدید رو یاد میگیری و این یادگیری چقدر بوده. ارزیابی کن و ببین که کدوم جنبه ازاین یاد گیری برای تو کمک کننده بوده و کدوم نبوده. این جور ارزیابی خیلی کمک کننده هستش و راهی هستش برای انتقال اطلاعات و تبدیل اون ها به چیزهای کاربردی تر.

انتخاب انجام پروژه به جای امتحان

۴-انتخاب انجام پروژه به جای امتحان

بعضی وقت ها اجازه داری که به جای امتحان نهایی یه پروژه رو تکمیل کنی و تو میتونی بین این دو تا یکی رو انتخاب کنی. در این جور مواقع بهتره که انجام پروژه رو به جای رفتن سر امتحان انتخاب کنی. انجام پروژه ی وابسته به درس یعنی استفاده از مطالب یاد گرفته شده در راه کاربردی تر

برای مدت طولانی فقط روی یه چیز تمرکز نکن

۵-برای مدت طولانی فقط روی یه چیز تمرکز نکن

به جای این کارها سعی کن چیزهای مختلفی رو مطالعه کنی، میتونی درس های مختلف رو که از نظر مفهومی به هم ربط دارن رو با هم مطالعه کنی و سعی کنی چیزهایی رو که مثلا از یه کتاب یاد میگیری به مطالب کتاب بعد ربط بدی. گذاشتن مطالب مختلف در یک چارچوب کمک بسیار بزرگی ر یادگیری و یادآوری اطلاعات و مفاهیم خواهد داشت.

*روش سه از سه روش *تغییر حالات یادگیری

ارائه ی اطلاعات به روش های مختلف

۱-ارائه ی اطلاعات به روش های مختلف

با یادگیری یه مطلب از راه های مختلف، توانایی یادگیری و به خاطر آوردن مطالب هم بالا خواهد رفت. این یه روش خیلی خوبه که میتونی مطالب مختلف رو از راه خوندن، نوتن، گوش دادن و…. یاد بگیری.

*خیلی از مردم از طریق دیدن و خیلی دیگه از طریق شنیدن مطالب رو یاد میگیرن. این قسمت واقعا بستگی به خودت داره و بلید کشف کنی و ببینی که از چه راهی میتونی بهتر یاد بگیری. اما یادگیری از راه های مختلف یادآوری مطالب رو برات راحت تر خواهد کرد که پیشنهاد میشه حتما انجام بدی.

یه آهنگ کوچیک واسه چیزایی که یاد گرفتی درست کن

۲-یه آهنگ کوچیک واسه چیزایی که یاد گرفتی درست کن

موزیک به بخش های مختلفی از مغز دسترسی داره و مشخص شده که موزیک خیلی زودتر از زبان پا به عرصه ی جهان گذاشته. آهنگ درست کردن برای مطالبی که یاد گرفتی و خوندن اون ها باعث میشه این مطالب در نقاط مختلفی از ذهنت ثبت بشن.

*اگه داری یه زبان خارجی یاد میگیری آهنگ درست کردن با لغات جدید در حفظ و یادگیری اون ها کمک زیادی به تو خواهد کرد.

*این آهنگ هر چیزی میتونه باشه، حتی میتونی چیزهای خنده دارم لاهاش درست کنی، مهم نیست بقیه راجع به آهنگی که ساختی چی فکر میکنند، مهم اینه که چقدر میتونی با این آهنگ مطلب یاد بگیری.

*به گروه مطالعه ت آهنگت رو نشون بده، آهنگ خوندن در گروه نه تنها یادگیریت رو بیشتر میکنه بلکه باعث میشه دیگران هم بتونن چیزهایی یاد بگیرن.

تصاویر ذهنی در رابطه با چیزهایی که یاد گرفتی درست کن

۳-تصاویر ذهنی در رابطه با چیزهایی که یاد گرفتی درست کن

این کار خیلی میتونه در بازیابی و پردازش اطلاعات در ذهن مفید باشه. یه داستان تصویری کوتاه در ذهن باعث خواهد شد بتونی مطالب رو بهتر یاد بگیری.

*هر چیزی مثل نقشه ی جغرافیایی، مفاهیم ریاضی و… رو میتونی با تصویرسازی در مغزت یاد بگیری. حتی میتونی این تصویرارو بعدا رو کاغذ منتقل کنی و اونارو به افراد دیگه هم نشون بدی

یه نقشه ی مفهومی درست کن

۴-یه نقشه ی مفهومی درست کن

میتونی کلمات رو بنویسی و بعد با پیکان اون ها رو به همدیگه ربط بدی.

*این جور نقشه ها در یادگیری موضوعاتی که به ترتیب زمانی اتفاق افتادن میتونه خیلی کمک کننده باشه. همینطور خلاقیت رو بالا رو میبرن.

*یه جدول مثالی از این جور نقشه ها هستش، که میتونی این کار رو به دلخواه خودت و به اشکال مختلفی بکشی و انجام بدی.

از علائم و اختصارات استفاده کن

۵-از علائم و اختصارات استفاده کن

این علائم میتونن خنده دار باشن و اشکال متنوعی داشته باشن

*برای مثال جدول تناوبی مندلیف رو میتونی به این صورت حفظ کنی، به این صورت که حروف اول هر کلمه از جدول رو از بالا به پایین کنار همدیگه قرار بدی و بعد باهاش جملات با مفهوم و یا حتی خنده دار درست کنی به این ترتیب که حرف اول اون جمله اشاره به عنصر موزد نظر خواهد داشت.

*میتونی انواع مختلفی از این جملات رو نه تنها برای جدول مندلیف بلکه برای هر درسی که یادگیریش از طریق عادی سخته انجام بدی، این ها همه راه هایی هستن که دانش آموزان مختلف سراسر دنیا انجام میدن و مطالب رو با این روش راحت تر یاد میگیرن، تو هم بهتره امتحان کنی و نتیجه ش رو ببینی

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

تبلیغات

جدیدترین اخبار

  • تعبیر خواب هدیه گرفتن انگشتر

    تعبیر خواب هدیه گرفتن انگشتر ، از مرده و مرد غریبه در خواب چیست همگی در .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم تعبیر خواب سایت است مورد توجه...

  • تعبیر خواب خرمالو برای زن حامله

    تعبیر خواب خرمالو برای زن حامله ، معنی دیدن خرمالو برای زن باردار چیست همگی در .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم تعبیر خواب سایت است...

  • تعبیر خواب گاو سیاه و سفید

    تعبیر خواب گاو سیاه و سفید ، معنی دیدن گاو سیاه و سفید در خواب چیست همگی در .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم تعبیر خواب سایت است...

  • تعبیر خواب قبر بزرگان

    تعبیر خواب قبر بزرگان ، و دیدن اسم خود روی سنگ قبر و خراب شدن قبر مرده همگی در .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم تعبیر خواب سایت است...

  • تعبیر خواب پسته تازه با پوست

    تعبیر خواب پسته تازه با پوست ، معنی دیدن فندق و پسته در خواب چیست همگی در .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم تعبیر خواب سایت است مورد...

  • تعبیر خواب عسل و کندو

    تعبیر خواب عسل و کندو ، معنی دیدن عسل و کندو و موم در خواب چیست همگی در .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم تعبیر خواب سایت است مورد...

  • تعبیر خواب ادرار خونی

    تعبیر خواب ادرار خونی ، دیدن ادرار خونی در خواب چه معنایی دارد همگی در .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم تعبیر خواب سایت است مورد...

  • تعبیر خواب دیدن بره سفید

    تعبیر خواب دیدن بره سفید ، دیدن و داشتن بره سفید در خواب چه معنایی دارد همگی در .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم تعبیر خواب سایت است...

  • تعبیر خواب کوتاه کردن موی ابرو

    تعبیر خواب کوتاه کردن موی ابرو ، برداشتن دیگران و مداد کشیدن و تاتو ابرو همگی در .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم تعبیر خواب سایت...

  • تعبیر خواب پرتقال دادن به مرده

    تعبیر خواب پرتقال دادن به مرده ، و درخت پرتقال حضرت یوسف برای زن باردار همگی در .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم تعبیر خواب سایت است...

  • تعبیر خواب عسل و کندوی عسل

    تعبیر خواب عسل و کندوی عسل ، بزرگ و با موم در خواب های ما چیست همگی در .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم تعبیر خواب سایت است مورد...

  • تعبیر خواب گیلاس خریدن

    تعبیر خواب گیلاس خریدن ، معنی خرید و فروش گیلاس در خواب های ما چیست همگی در .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم تعبیر خواب سایت است...

  • تعبیر خواب درخت کاج

    تعبیر خواب درخت کاج ، ابن سیرین و امام صادق قطع شده و دیدن میوه ی کاج همگی در .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم تعبیر خواب سایت است...

  • تعبیر خواب سنگ قبر خودم

    تعبیر خواب سنگ قبر خودم ، دیدن اسم خود روی سنگ قبر و سنگ قبر آدم زنده همگی در .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم تعبیر خواب سایت است...

  • تعبیر خواب ادرار از نظر امام صادق

    تعبیر خواب ادرار از نظر امام صادق ، ادرار کردن مرده و بچه وی آدم و خون جای ادرار همگی در .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم تعبیر خواب...

  • تعبیر خواب کشتن گاو

    تعبیر خواب کشتن گاو ، و سر بریدن گاو در خواب چیست همگی در .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم تعبیر خواب سایت است مورد توجه شما سروران...

  • تعبیر خواب پرتقال دادن به دیگران

    تعبیر خواب پرتقال دادن به دیگران ، و گرفتن از مرده در خواب چه معنایی دارد همگی در .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم تعبیر خواب سایت...

  • تعبیر خواب خوردن میوه خرمالو

    تعبیر خواب خوردن میوه خرمالو ، معنی خوردن خرمالو در خواب چیست همگی در .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم تعبیر خواب سایت است مورد توجه...

  • تعبیر خواب موز و سیب

    تعبیر خواب موز و سیب ، دیدن سبد پر از سیب و موز در خواب چیست همگی در .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم تعبیر خواب سایت است مورد توجه شما...

  • تعبیر خواب بره سیاه کوچک

    تعبیر خواب بره سیاه کوچک ، معنی دیدن کهره کوچک در خواب ما چیست همگی در .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم تعبیر خواب سایت است مورد...

  • تعبیر خواب دالان

    تعبیر خواب دالان ، معنی دیدن دالان در خواب های ما چیست همگی در .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم تعبیر خواب سایت است مورد توجه شما...

  • تعبیر خواب هدیه گرفتن قاب عکس

    تعبیر خواب هدیه گرفتن قاب عکس ، معنی دیدن هدیه گرفتن قاب عکس در خواب همگی در .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم تعبیر خواب سایت...

  • تعبیر خواب نامه دادگاه

    تعبیر خواب نامه دادگاه ، معنی دیدن نامه دادگاه در خواب های ما چیست همگی در .امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم تعبیر خواب سایت است...